دیابت نوع 1 با سرعت بیشتری درکودکان دارای نمایه‌ی توده‌ی بدنی بالا پیشرفت می‌کند

21 فوریه 2017- یک مطالعه‌ی جدید که در مجله‌ی Diabetes Care منتشر شده است، نشان می دهد که کودکان مستعد دیابت نوع 1 که نمایه ی توده‌ی بدنی بالاتری دارند در معرض خطر پیشرفت سریع‌تر این بیماری هستند. محققان همچنین کشف کردند که این افزایش خطر مرتبط با BMI، می‌تواند با سن و جنسیت کودک در ارتباط باشد. محققان دانشگاه کالیفرنیا به مطالعه 1117 کودک اتوآنتی بادی مثبت، از کارآزمایی Trial Net Pathway to Prevention trial پرداختند.

 وجود آنتی بادی جزایر قبل ازابتلا به دیابت نوع 1 بدان معناست که کودک در حال حاضر در معرض خطر ابتلا به دیابت است، این کودکان همچنین دارای استعداد ژنتیکی بیشتری برای ابتلا به این بیماری هستند و از اقوام درجه‌ی 1 آنها افرادی به دیابت نوع 1 مبتلا می‌باشند.

 اما با توجه به این مطالعه، BMI آنها ممکن است نشانگری برای پیش بینی احتمال ابتلا به این بیماری و سرعت پیشرفت آن باشد.

 محققان مشاهدات جالب توجه‌ای به روند داده‌های BMI و خطر دیابت نوع 1 در طی این مطالعات گردآوری کردند، اول اینکه آنها دریافتند که کودکان اتوآنتی بادی مثبتی که BMI آنها بیش از صدک 85 است(یک حد آستانه‌ی تعریف شده برای سن و جنسیت کودک) بیشتر در معرض خطر پیشرفت بیماری دیابت نوع 1 هستند.

 دوم اینکه تأثیرات مرتبط با BMI که بر خطر پیشرفت دیابت نوع 1 تأثیر می‌گذارد،  در میان کودکان کمتر از 12 سال بیشتر است، صرفنظر از اینکه BMI آنها چه مقدار بالاتر از آستانه‌ی مذکور باشد. در حقیقت محققان دریافتند که خطر پیشرفت دیابت نوع 1 در  BMI بالاتر از حد طبیعی  اما نه چندان بالاتر از آن، در سالهای ابتدایی عمر کودک بیشتر است.

 سومین و آخرین مشاهده این بود که خطر پیشرفت دیابت در دخترانی با مقدار BMI بالاتر از حد متوسط، بیشتر از پسرانی با همین BMI است.

 نتیجه‌گیری کلی از این یافته‌ها اینست که BMI بالا در اوایل دوران کودکی با ابتلا به دیابت نوع 1 پس از تشخیص اتوآنتی بادی در ارتباط است. در این تحقیق، میزان تأثیر عوامل دیگر بر ظهور اتو آنتی بادی مانند سن ظهور اتوآنتی بادی و تأثیر آن بر خطر ابتلا به دیابت نوع 1 ارزیابی نگردید. سوالی که در اینجا بی پاسخ می ماند اینست که آیا کاهش BMI می‌تواند سرعت ایجاد و توسعه‌ی اتوآنتی بادیها، که به نظر می رسد  یک مرحله‌ی مهم در ابتلا به دیابت نوع 1 است را کاهش دهد؟

در هر حال، این مطالعه بر نیاز به فعال نگه داشتن کودکان و رعایت رژیم غذایی متعادل در سنین اولیه برای حفظ وزن در محدوده ی سلامت بمنظور بهبود نتایج بیماری این کودکان تاکید دارد.

 منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/feb/type-1-diabetes-progresses-more-rapidly-in-children-with-high-BMI,-study-finds-93150985.html